۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

گزارشی از دو هفته تجمع اعتراضی برای آزادی کارگران زندانی در سنندج

ایسکرا 606

مظفر صالح نيا از اعضاي هيات مديره اتحادیه آزاد کارگران ایران، صبح روز ١٥ دي ماه دستگير شد. در اين روز ٥ نفر از مامورين امنيتي جمهوري اسلامي در شهر سنندج به محل كار وي رفته و پس از تفتيش آنجا وي را دستگير و جهت تفتيش منزل به خانه وي ميروند. بنا بر اين گزارش مامورين امنيتي جمهوري اسلامي بطور توهين آميزي اقدام به تفتيش منزل وي كرده و در مقابل چشمان دخترش به مظفر تعرض كرده و كاپشن او پاره ميشود و نهايتا مامورين جمهوري اسلامي با ضبط كامپيوتر او مظفر را با خود به مكان نامعلومي ميبرند. پس از اين دستگيری، همسر او جهت كسب اطلاع از محل نگهداري مظفر به ستاد خبري وزارت اطلاعات و اطلاعات نيروي انتظامي مراجعه می کند اما هر دو نهاد از محل نگهداري وي اظهار بي اطلاعي می کنند.
بنا بر همين گزارش مظفر صالح نیا حدود دو هفته پیش از دستگیری اش، پس از مشاهده یک کارتن خواب ٣٥ ساله که شبها و در هوای بسیار سرد سنندج در مقابل محل کارش در کنار خیابان میخوابید، از اداره بهزیستی سنندج خواهان سرپرستی وی گرديده بود. اما پس از دو روز از انتقال اين كارتن خواب به بهزیستی بار دیگر وی شبها را در کنار خیابان میخوابید. این موضوع موجب اعتراض شدید مظفر و اهالی محل گرديد و مظفر طی تماسی با استانداری کردستان و رسانه های خبری در شهر سنندج اعلام کرد: این چه مملکتی است که یک انسان بی پناه در شبهای سرد زمستانی ناچار میشود در کنار خیابان بخوابد و خواهان رسیدگی به این موضوع شد. بدنبال این اعتراض از سوی مظفر، صدها نفر در محل زندگی مرد کارتن خواب در کنار خیابان گرد آمدند و رسانه های خبری نیز در محل حاضر شدند و از وضعیت مرد کارتن خواب اقدام به فیلمبرداری کردند و نهایتا این خبر در شبکه های تلویزیونی محلی نیز پخش شد. بدين ترتيب مظفر صالح نيا را به خاطر اعتراض انساني او به خوابيدن يك كارتن خواب در كنار خيابان و در هواي سرد زنداني و بازداشت كردند.
بدنبال بازداشت مظفر صالح نیا خانواده او، کارگران عضو اتحادیه آزاد و جمعی از مردم سنندج هر روز در مقابل دادگاه برای آزادی او دست به تجمع اعتراضی زدند که مسئولین دادگاه با امروز و فردا کردن تلاش می کردند تجمع کنندگان را متفرق کنند. بعد از سه روز اعتراض و تجمع، ماموران نیروی انتظامی روز یکشنبه 18 دیماه به خانه شريف ساعد پناه از فعالین کارگری شناخته شده و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ريخته و او را دستگير می کنند و مقداري کتاب شخصي او را با خود می برند.
طی آن چند روز مامورین نیروی انتظامی و امنیتی جمهوري اسلامي در وحشت از اعتراضات کارگری در تلاش برای دستگیری و زندانی کردن فعالین کارگری بودند تا بدینوسیله مانع پیوستن توده های وسیع کارگر به تشکل های خود و مانع گسترش اعتراضات کارگری شوند. دو هفته قبل از دستگیری مظفر صالح نیا، ماموران نیروی انتظامی رژیم محمد حسيني از فعالین کارگری در شهر دماوند را بازداشت کرده بودند.

مجددا روز دوشنبه 19 دیماه و در ادامه تجمعات اعتراضی روزهای قبل، کماکان جمعیتی از مردم سنندج به همراه خانواده های شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا از ساعت ٩ تا ١ بعدازظهر در مقابل دادگاه سنندج تجمع كردند و خواهان آزادی بی قید و شرط كارگران زندانی شدند. قرار بود روز دوشنبه شریف و مظفر را به دادگاه بیاورند ولی این قرار را عملی نکردند و آنها را در زندان نگه داشتند. در ضمن طی تماسی از داخل زندان، شریف ساعدپناه اعلام كرد که او حاضر نیست هیچ وثیقه ای برای آزادی خود بپردازد٬ چرا كه او مرتكب هیچ جرمی نشده و خواهان آزادی بی قید و شرط خود شده است.
روز چهارشنبه 21 دیماه باز هم مردم سنندج، خانواده کارگران بازداشت شده، همراه با اعضای اتحادیه آزاد و دیگر فعالین کارگری همچون روزهای گذشته در مقابل دادگاه برای آزادی كارگران زندانی تجمع کردند. مردم معترض از صبح تا ساعت ٢ بعد ازظهر با حضور خود در مقابل دادگاه خواهان آزادی کارگران زندانی شدند٬ اما خبری از آوردن شریف ساعدپناه و مظفر صالح نیا به دادگاه نشد و به تجمع کنندگان اعلام شد كه پنجشنبه٬ جمعه و شنبه دادگاه تعطیل خواهد بود و در نتیجه روز یكشنبه آنها را به دادگاه خواهند آورد. در همین رابطه خانواده های این کارگران، اعضای اتحادیه و دیگر فعالین کارگری در شهر سنندج اعلام کرده اند چنانچه هفته آینده این دو کارگر زندانی آزاد نشوند اعتراضات خود را تشدید خواهند کرد.
در همین رابطه و بنا به خبری که اتحادیه آزاد کارگران منتشر کرد، ماموران امنیتی رژیم در سنندج در بازرسی از منازل کارگران بازداشتی، بر این تلاش بر آمدند که بولتن خبری اتحادیه را بمثابه "سند جرم" بعنوان بهانه ای برای بازداشت آنان علم کنند.

روز پنجشنبه ۲۲ دي ماه خانواده کارگران زندانی همچنان به تجمع خود در مقابل ستاد خبری ادامه دادند. بنا به اخبار روز پنجشنبه، شريف ساعد پناه ومظفر صالح نیا کارگران زنداني در سنندج٬ از زندان مرکزي اين شهر به حراست اطلاعات سپاه منتقل شدند. اين نقل و انتقال نگراني خانواده و همکاران شریف و مظفر را بيشتر کرد.

این در حالی بود که یک روز قبل از آن یعنی روز چهارشنبه 21 دیماه مسئولین دادگاه به تجمع کنندگان وعده دادند که روز دوشنبه مطفر صالح نیا و شریف ساعد پناه را به دادگاه خواهند آورد اما در اوج بی شرمی آنان را روز پنجشنبه 22 دیماه به حراست سپاه که محل اذیت و آزار و شکنجه بازداشت شده گان است منتقل کرده اند.
بنا اخباری که در سایت اتحادیه منتشر شد، روز یکشنبه اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران بازنشسته کارخانه شاهو، کارگران اخراجی ریسندگی پرریس، نساجی کردستان، کارگران فلز کار و ساختمان و کارگران دست فروش سنندج هر کدام با امضای طوماری خواهان آزادی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا شدند. بنا به این خبر جمع آوری این امضاها در میان کارگران سنندج ادامه دارد.

همچنین بنا به خبری که روز یکشنبه 25 دیماه به کمیته کردستان حزب رسید، در ادامه تجمعات هفته گذشته برای آزادی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا در سنندج، در همین روز از ساعت نه و نیم صبح تا سه ونیم بعد ازظهر خانواده شریف ساعد پناه٬ مظفر صالح نیا و تعدادی از مردم شهر سنندج در مقابل ستاد خبری جمهموری اسلامی به تجمع خود ادامه دادند و خواهان آزادی بی قید و شرط كارگران زندانی شدند. با فشار خانواده ها و اعتراض مداوم آنان٬ نیروهای ستاد خبری مجبورشدند تقاضای نیروی كمكی كنند. نیروهای سركوبگر رژیم اول خواستند با تهدید به دستگیری تجمع كنندگان آنان را متفرق كنند اما در مقابل اعتراض یكپارچه و متحد تجمع كنندگان ناچار به عقب نشینی شده و مجبور شدند كه یكی از مسئولین خود را به میان جمعیت بفرستند و قول دادند كه روز دوشنبه به آنها جواب قطعی خواهند داد. خانواده كارگران زندانی بعد از چندین ساعت تلاش و مقاومت در مقابل تهدید و فشار نیروهای سركوبگر رژیم در ساعت سه ونیم بعداز ظهر به تجمع خود خاتمه دادند٬ اما بار دیگر تاكید كردند كه تا آزادی فوری و بی قید و شرط کارگران زندانی، آنان به تجمعات خود ادامه خواهند داد و روز دوشنبه نیز با نیروی بسیار بیشتری به اعتراض خود در مقابل ستاد خبری ادامه خواهند داد.
روز دوشنبه 26 دیماه خانواده های شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا و جمعی از فعالین تشکل های کارگری در مقابل اداره حراست رژیم اسلامی در شهر سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند و همچنان خواهان آزادی آنها شدند. ماموران مستقر در اداره حراست برای مقابله با مردم گارد ویژه را خبر کردند اما از درگیری با تجمع کنندگان خودداری کردند و در مقابل روحیه مصمم خانواده ها و فعالین تشکلهای کارگری و پافشاری آنها برای آزادی عزیزانشان قول دادند هر چه سریعتر در مورد پرونده آنها به مردم جواب بدهند. تجمع کنندگان به تجمع خود پایان دادند اما اعلام کردند تا آزادی عزیزانشان به تجمع خود همچنان آدامه خواهند داد.

بدنبال این تجمع شیث امانی از فعالین کارگری در شهر سنندج همراه با یکی دیگر از فعالین کارگری به دادگاه رفتند تا خواست خود را مبنی بر آزادی کارگران زندانی پیگیری کنند اما مسئولین دادگاه بجای پاسخ به آنها نیروی انتظامی را خبر کردند و شیث امانی را به بهانه اینکه خودش هم پرونده دارد دستگیر کردند.

تا زمان تنظیم این گزارش نه تنها از آزادی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا خبری نیست بلکه شیث امانی از بنیانگزاران اتحادیه آزاد کارگران ایران که روز دوشنبه 26 دیماه برای پیگیری پرونده کارگران زندانی به دادگستری مراجع کرده بود را بازداشت کردند.
تعرض اخیر ماموران و نهادهای سرکوبگر رژیم به فعالین کارگری نشاندهنده هراس و وحشت رژیم از محبوبیت فعالین کارگری و تشکلهایشان است. فعالین کارگری نه تنها مجرم نیستند بلکه بخاطر دفاع از خود و هم طبقه ای هایشان، دفاع از کارتن خوابها و کرامت انسانی آنها بازداشت و زندانی شده اند. مجرم واقعی سران و دست اندرکاران رژیمی هستند که سود حاصله از فروش نیروی کار کارگران را میلیار میلیارد بجیب می زنند، جامعه را به فقر و فلاکت بی حد و حصر کشانیده اند و ماهها دسترنج کارگران را پرداخت نمی کنند.
تجمع اعتراضی مردم تا آزادی کارگران زندانی را باید گسترده تر از پیش ادامه داد. خانواده های کارگران زنداني، تشکلها و فعالین کارگری و مردم سنندج مصمم هستند که تا آزادی عزیزانشان از چنگال جنایتکاران اسلامی به تجمع اعتراضی خود ادامه دهند. در و دیوار شهر را باید با عکس و پوستر کارگران زندانی پر کرد. باید در مقابل این تعرض رژیم اسلامی به فعالین کارگری ایستاد. نباید اجازه داد که سرکوبگران عزیزان ما را در زندان نگهدارند. باید خانواده ها، همکاران و مردم معترض شهر را خبر کرد و در مقابل زندان ها و بیدادگاه های رژیم دست به تجمعات پی در پی و هرروزه زد تا رژیم را وادار به آزادی دستگیرشدگان کرد. با هر دستگیری باید شبکه هائی از مردم مبارز بوجود آید و با اطلاع رسانی هر چه بیشتر و تماس های هرچه بیشتر با مردم اعتراض علیه این دستگیری ها گسترش یابد. باید با هر دستگیری تعداد هرچه بیشتری از مردم به تشکل های کارگری بپیوندند و از آنها حمایت کنند. سرکوبگران باید بدانند که با دستگیری هر فعال کارگری دهها فعال کارگری دیگر قدم جلو میگذارند و صدها نفر به تشکل های کارگری میپیوندند. کارگران، خانواده های کارگری و مردم مبارز سنندج همانگونه که تاکنون بارها نشان داده اند میتوانند با اقدامات اعتراضی خود دستگاه های امنیتی و سرکوب حکومت را فلج کنند و الگوی خوبی برای مردم در سایر شهرها بشوند.
تا کنون فعالین تشکلهای کارگری با امضای طومار خواهان آزادی بی قید و شرط کارگران زندانی شده اند. طومار امضا ها را باید در سطح وسیع تری در میان مردم محلات دست بدست چرخاند و همه آنرا امضا کنند. نباید برای لحظه ای خانواده کارگران زندانی را تنها گذاشت. جوانان و فعالین محلات نقش مهمی در اطلاع رسانی و دعوت از مردم برای شرکت در تجمعات اعتراضی برای آزادی کارگران زندانی را بر عهده دارند. با شعار نویسی در همه جا خواهان آزادی شریف ساعد پناه، مظفر صالح نیا، شیث امانی، کارگران زندانی و همه زندانیان سیاسی شویم. زنده باد اتحاد و همبستگی برای آزادی کارگران زندانی.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
27 دیماه 90
17ژانویه 2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر