۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

کشمکش مردم با لشکر 28 سنندج بر سر زمینها غصب شده

در یازده سال گذشته تعداد بیش از دو هزار خانوار هر یک مبلغی در حدود یک میلیون تومان به حساب لشکر 28 کردستان و برای گرفتن زمینهایی واقع در انتهای منطقه حاجی آباد و روبروی شرکت وحدت سپاه واریز کرده اند. این زمینها که به زمینهای منطقه ارتش معروف است، پس از آنکه مردم محله کمیز را در قبل از انقلاب و شب هنگام با مقداری ناچیز پول و با زور از آنجا بیرون کردند، این زمینها به مالکیت ارتش درآمد. مردم محله نیز سالها در تلاش برای باز پس گیری این زمینها شده بودند. ارتش هم هیچ گونه پاسخی به مردم نداد. در نتیجه 11 سال قبل ارتش فراخوانی به مردم سنندج داد تا در این محل خانه سازی شود. از این تاریخ حدود دوهزارو سیصد خانواده بابت خرید این زمینها هر کدام مبلغی به حساب ارتش واریزکردند.
مسئول این زمینها فردی ارتشی است به اسم سرهنگ وحدت و این زمینها به نام تعاونی به مردم فروخته شد. در این مدت 11 سال تا کنون مردم را با دادن وعده و وعید سر گرم کرده اند. مردم نیز که از بی سرپناهی رنج می برند، امسال با پیگیریهای مداوم و همچنین طی جلساتی که در این مورد در میان خود برگزار کرده اند، نتایج تصمیم خود را طی نامه ای به ارتش اعلام کردند که خواهان تعیین تکلیف هر چه سریعتر زمین های خریداری شده هستند.
این خانواده ها در مجامع عمومی خودشان نمایندگانی برای پیگیری این موضوع تعیین کردند که با جواب منفی و تهدید مقامات ارتش مواجه شدند. در دیماه 88 مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل دادگاه و دیگر ادارات دولتی دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها همچنین در بیانیه و قطعنامه های خود به اطلاع عموم رساندند که به ارتش فرصت داده اند تا هر چه سریعتر موضوع زمینهای خریداری شده را روشن کند. اما آنها با جواب سربالای ارتش موجه شدند و تا کنون فقط تهدید و ارعاب از آنها شنیده اند.
روز شنبه مردم به همراه نمایندگان خود که متشکل از پنج نفر هستند با پلاکاردهایی که در دست داشتند وارد زمینها شدند. در ساعت 3 بعداظهر بلافاصله نیروهای دژبانی و انتظامی و اطلاعات در محل حاضر شدند و ارتش نیز چند نفر از افراد رده بالای خود را برای مذاکره با مردم به محل فرستاد. این مذاکرات به نتیجه ای نرسید و مردم به آنها گفتند که آخرین مهلت ما برای جواب قطعی روز 22 بهمن است. اما نماینده ارتش تلاش کرد تا مهلت خواسته شده از سوی مردم را به آینده ای نامعلوم موکول کند. در نتیجه مردم خشمگین بطرف استانداری حرکت کردند. نماینده ارتش از آنان خواست که بطرف استانداری نروند اما مردم جواب ندادند و ساعت 4:45 دقیقه بعداظهر در جلو استانداری تجمع کردند. در جلو استانداری نماینده نیروی انتظامی بنام سرهنگ سپهری در محل حاضر شد و با مردم صحبت کرد و از آنان خواست که برای مدتی و برای آخرین بار پیرامون این مسئله به دولت مهلت بدهند تا در شواری تامین شهر در مورد آن تصمیم گیری شود. در پایان این تجمع این مقام دولتی به مردم اعلام کرد که تا 10 روز دیگر جواب خواهند داد. مردم نیز ساعت 6 همراه با نمایندگان خود از محل استانداری خارج شدند.

کمیته کردستان حزب ضمن حمایت از خواست این خانواده ها از همه مردم سنندج میخواهد که با اعلام همبستگی با این خانواه ها تجمعات اعتراضی آنها را گسترده تر کنند و اجازه ندهند مقامات دولتی با گرو گرفتن زندگی این خانواده ها آنها را بیش از این در فقر و بی سرپناهی نگهدارد.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری
5 بهمن 88 – 25 ژانویه 2010

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر