۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

حاکمان ناسیونالیست کردستان عراق در میدان آزادی سلیمانیه به روی مردم آتش گشودند

روز یکشنبه و در شصتمین روز از اعتراضات مردم آزادیخواه شهرسلیمانیه و دیگر شهرهای کردستان، هزاران نفر از زنان، مردان و جوانان آزادیخواه و دانشجویان دانشگاه شهرسلیمانیه در میدان آزادی این شهر تجمع کردند و یکبار دیگر قاطعانه بر خواستها و مطالبات خود پافشاری کردند. بنا به گزارش حزب کمونیست کارگری چپ عراق در این روز همانند روزهای گذشته افراد و شخصیتهای سیاسی و دیگر جریانات چپ و رادیکال برای شرکت کنندگان حاضر در میدان آزادی سلیمانیه سخنرانی کردند. هنگامی که فاروق رفیق عضو انجمن موقت میدان آزادی شهر سلیمانیه و یکی از سخنگویان اعتراضات دو ماه اخیر، گفت که حکم یک ماه زندان به وی اعلام شده است، اعتراض و نارضایتی در میان مردم نسبت به این حکم شدت گرفت.
در همین حال تعدادی از دانشجویان محل تجمع را به منظور راهپیمایی بسوی خیابان سالم تغییر دادند که با نیروهای آسایش، پلیس و امنیت حکومت روبرو شده و ماموران حکومت بسوی آنان تیراندازی کردند. در این لحظه سمیر نوری عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری چپ عراق مشغول سخنرانی در میدان آزادی بود که از سوی ماموران امنیتی بطرف اجتماع مردم در آنجا نیز تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور آغاز شد. سمیر نوری سخنرانی اش را به نقش سرکوبگرانه نیروهای حکومت اختصاص داد که با تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور و استفاده از چوب و چماق به جان مردم افتاده بودند. اما علیرغم وحشیگری نیروهای حکومت، مردم با مقامت و درگیر شدن با آنها همچنان در میدان آزادی ماندند. نیروهای مسلح حکومت از سه طرف بسوی میدان آزادی حمله کردند و با انواع سلاحها تیراندازی می کردند. بر اساس اخبار رسیده از اورژانس شهر سلیمانیه 7 نفر بر اثر گلوله ماموران حکومت و 50 نفر نیز بر اثر چوب وچماق ماموران زخمی و چند نفر نیز بازداشت شدند. انجمن موقت میدان آزادی اعلام کرد که تظاهرات و تجمع فردا نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

ادعاهای پوچ و دروغین سران حکومت، از طالبانی و بارزانی گرفته تا رئیس حکومت و پارلمان کردستان برای چندمین بار نشان داد که اینها پاسخی جز سرکوب مردم آزادیخواه کردستان ندارند. گسیل نیروهای پلیس و سرکوبگر حکومت به میدان آزادی شهر سلیمانیه و دیگر میادین شهرهای کردستان، ناشی از استیصال و درماندگی احزاب حاکم در پاسخگویی به خواستهای عادلانه مردم کردستان است.

کمیته کردستان حزب برای چندمین بار این اعمال سرکوبگرانه حکومت اقلیم کردستان را محکوم می کند و خود را همگام با حرکت اعتراضی و آزادیخواهانه مردم شهرهای کردستان عراق برای رسیدن به خواستهای آزادیخواهانه و برایری طلبانه شان می داند. مردم آزادیخواه و برابری طلب شهر سلیمانیه در شصتمین روز از حرکت اعتراضی خود با استقامت و پایداری کم نظیری تا کنون توانسته اند برای تحقق خواستهای خود همراه با مردم دیگر شهرهای کردستان همچنان در میدان آزادی و خیابانهای شهر سلیمانیه اعلام کنند که این حکومت نمی تواند پاسخگوی خواستهای مردم باشد. اوضاع سیاسی و حرکت اعتراضی دو ماه اخیر مردم شهرهای کردستان عراق گویای این حقیقت است که حاکمان ناسیونالیست کرد دیگر جایی در میان مردم ندارند. حکومتی که نمیتواند به خواست مردم پاسخگو باشد باید برود. ما همچنان از خواست و مطالبات مردم شهرهای کردستان عراق حمایت می کنیم، خواستار محاکمه همه آمران و عاملان تیراندازی به مردم هستیم. دستگیر شدگان تظاهراتهای اخیر و همه زندانیان سیاسی باید فورا بدون قید و شرط آزاد شوند. از همگان می خواهیم که از اعتراض و مبارزه مردم شهرهای کردستان عراق حمایت کنند.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
17 آوریل ٢٠١١
28 فروردین ١٣٩٠

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر